Sejarah Wau

Saya pasti saudara/i pernah melihat malah berpengelaman bermain layang-layang pada satu masa dahulu. Tetapi tahukah saudara/i bagaimana nama WAU (dalam Bahasa Malaysia) dan KITE (dalam Bahasa Inggeris) digunakan bagi layang-layang itu?

Konon ceritanya, pada satu masa dahulu (mengikut orang Kedah - Zaman Tok Nador Makan Bubuk) dahulu datanglah seorang Mat Salleh ke sebuah kampung dipendalaman Kedah.

Disitu dilihatnya sekumpulan kanak-kanak sedang melayangkan sehelai "kertas putih" yang berbingkai buluh dengan hanya diikat benang."Kertas Putih" itu naik begitu tinggi hingga menakjubkan Mat Salleh tersebut. Dia terus terfikir, hebatnya kanak-kanak ini, hanya dengan ikatkan benang dan tanpa berinjin kertas itu boleh dilayang mencecah awan. Tentu satu hari nanti kanak-kanak ini akan menjadi orang yang berjaya.

Kerana ketakjuban itu, Mat Salleh itu berulang kali berkata sendirian, WAU.WAU ...so terrible.

Kanak-kanak tersebut yang juga tidak tahu nama "Kertas Putih" yang dilayangkan mereka itu lantas terfikir,"Oh...orang putih panggil benda ini WAU." Lantas bermula dari hari itu, benda itu disebut orang Malaysia sebagai WAU.

Mat Salleh yang terpegun sejak tadi berhasrat untuk mendapatkan satu "Kertas Putih" untuk dibawa balik ke England. Disana nanti akan ditunjukkan kepada kerabatnya tentang kehebatan benda mainan yang dibuat oleh orang Melayu yang pernah dijajah oleh mereka dahulu.

Tidak pernah terfikir dikotak fikirnya bahawa ada benda yang boleh melayang bagitu sahaja hanya dengan mengikat benang dan tanpa bermotor.

Sedang asyik melayan fikirannya, Mat Salleh itu terkejut dengan pekikan kanak-kanak apabila WAU yang mereka layangkan tersangkut didahan pokok.

Lantas salah seorang dari mereka berteriak, "Cepat KAIT,cepat KAIT".

"Oh...I am sure the name of this flying paper ia KITE" fikir Mat Salleh itu.

Dan dipendekkan cerita sejak dari itu semua Mat Salleh memanggil WAU itu KITE.

Sekian, demikianlah ampunya cerita......

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

None of the audio/visual content is hosted on this site. All media is embedded from other sites such as Google Video, YouTube, Megavideo, etc. Therefore; this site has no control over the copyright issues of the streaming media.

All issues concerning copyright violations should be aimed at the sites hosting the material. This site does not host any of the streaming media and the owner has not uploaded any of the material to the video hosting servers. Anyone can find the same content on Google Video or YouTube by them selves.

The owner of this site cannot know which movies, documentaries or cartoons are in public domain, which has been uploaded to e.g. google video by the owner and which has been uploaded without permission, and is therefore willing to remove any violating material immediately upon request. The copyright owner must further contact the source if he wants his material off the Internet completely.